Winford Academy opent deze zomer aan Stationsplein Breda
Online Marketing in Breda.
Online marketing lijkt een moeilijk vak en is dat voor een deel ook. Met name omdat er veel techniek in verwerkt zit en het een samenspel van diverse zaken is die bepaalt of je wel of niet succesvol bent op internet met je bedrijf. Daarnaast zijn zelfs veel marketeers niet écht bekend met het fenomeen online marketing (ook wel internet marketing genoemd) wat zelfs binnen grotere bedrijven nog voor onduidelijkheid zorgt.
Wat zijn onderdelen van online marketing?
Zoekmachineoptimalisatie/SEO
Als eerste is een onderdeel van online marketing dat je ervoor zorgt dat je een goede website hebt. Technisch en inhoudelijk goed opdat zowel Google als de bezoekers er iets mee kan. Zonder een goede site is de rest van je inspanningen redelijk verloren. Als je de site nhoudelijk beter gaat maken noemen ze dat vaan SEO oftewel Zoekmachine optimalisatie. Dit bestaat uit het structureel toevoegen van meer en betere teksten, plaatjes en wellicht zelfs video op je website om relevanter te zijn voor bezoekers en voor Google.
Als eerste is een onderdeel van online marketing dat je ervoor zorgt dat je een goede website hebt. Technisch en inhoudelijk goed opdat zowel Google als de bezoekers er iets mee kan. Zonder een goede site is de rest van je inspanningen redelijk verloren. Als je de site nhoudelijk beter gaat maken noemen ze dat vaan SEO oftewel Zoekmachine optimalisatie. Dit bestaat uit het structureel toevoegen van meer en betere teksten, plaatjes en wellicht zelfs video op je website om relevanter te zijn voor bezoekers en voor Google.
Linkbuilding
Als tweede heb je het aspect “linkbuilding”. Dit is het verkrijgen van verwijzingen naar jouw website op andermans website. Dit zijn dan bij voorkeur verwijzingen (links naar je URL) vanaf sites die inhoudelijk en kwalitatief dicht bij jouw klant liggen. Dan heb je twee types winst eruit, enerzijds mensen die klikken op de link en anderzijds Google die een goede link waarde laat toevoegen aan jouw site opdat die hoger in de zoekresultaten komt. Link kunnen gratis zijn of betaald.
Als tweede heb je het aspect “linkbuilding”. Dit is het verkrijgen van verwijzingen naar jouw website op andermans website. Dit zijn dan bij voorkeur verwijzingen (links naar je URL) vanaf sites die inhoudelijk en kwalitatief dicht bij jouw klant liggen. Dan heb je twee types winst eruit, enerzijds mensen die klikken op de link en anderzijds Google die een goede link waarde laat toevoegen aan jouw site opdat die hoger in de zoekresultaten komt. Link kunnen gratis zijn of betaald.
SEA, adverteren in zoekmachines
Als derde heb je SEA, oftewel zoekmachine adverteren. Het grootste deel hiervan bevindt zich in Google Adwords, de vermeldingen van websites bovenin en rechts in het zoekresultatenscherm. Dit is een manier om bezoekers heel concreet naar je website te halen als ze zoeken op een bepaald zoekwoord. Je betaalt per klik en kunt bepalen wat ej wilt uitgeven. Wel is het gebaseerd op een veilingmodel dus als er veel mensen willen staan gaat de klikprijs snel omhoog. Je kunt er volledig op leeglopen qua budget als je het fout doet. Daarnaast zitten er steeds meer mogelijkheden in waardoor de kans om iets fout te doen alleen maar toeneemt.
Als derde heb je SEA, oftewel zoekmachine adverteren. Het grootste deel hiervan bevindt zich in Google Adwords, de vermeldingen van websites bovenin en rechts in het zoekresultatenscherm. Dit is een manier om bezoekers heel concreet naar je website te halen als ze zoeken op een bepaald zoekwoord. Je betaalt per klik en kunt bepalen wat ej wilt uitgeven. Wel is het gebaseerd op een veilingmodel dus als er veel mensen willen staan gaat de klikprijs snel omhoog. Je kunt er volledig op leeglopen qua budget als je het fout doet. Daarnaast zitten er steeds meer mogelijkheden in waardoor de kans om iets fout te doen alleen maar toeneemt.
Display adverteren
Als vierde heb je Display advertising, wat zoveel is als het adverteren (vast of variabel per bezoeker maar niet gerelateerd aan het resultaat) op andermans website met een banner. Je adverteert dus met een plaatje voor je eigen sites. Dit kan in direct contact met veelal kleinere websites, grotere sites hebben de advertentieposities in exploitatie gegeven aan partijen die het verkopen als dienst. Dan moet je toch al serieus volume verkopen of inkopen qua bezoekers om daartussen te komen, is voor de meeste partijen te complex en duur.
Als vierde heb je Display advertising, wat zoveel is als het adverteren (vast of variabel per bezoeker maar niet gerelateerd aan het resultaat) op andermans website met een banner. Je adverteert dus met een plaatje voor je eigen sites. Dit kan in direct contact met veelal kleinere websites, grotere sites hebben de advertentieposities in exploitatie gegeven aan partijen die het verkopen als dienst. Dan moet je toch al serieus volume verkopen of inkopen qua bezoekers om daartussen te komen, is voor de meeste partijen te complex en duur.
Affiliate marketing
Als laatste heb je nog affiliate marketing wat zoveel inhoudt dat eigenaren van andere websites advertenties van jou tonen op hun site in de hoop dat iemand die klikt op die advertentie en naar jou site gaat ook wat koopt. De website eigenaar krijgt dan een klein percentage van de verkoop als beloning. Als adverteerder heeft het als voordeel dat je alleen betaalt als je wat verkoopt, als site eigenaar dat je de inkomsten kunt maximaliseren door de juiste mix van advertenties te proberen.
Als laatste heb je nog affiliate marketing wat zoveel inhoudt dat eigenaren van andere websites advertenties van jou tonen op hun site in de hoop dat iemand die klikt op die advertentie en naar jou site gaat ook wat koopt. De website eigenaar krijgt dan een klein percentage van de verkoop als beloning. Als adverteerder heeft het als voordeel dat je alleen betaalt als je wat verkoopt, als site eigenaar dat je de inkomsten kunt maximaliseren door de juiste mix van advertenties te proberen.
Wil je nu weten wat je aan assistentie kunt krijgen op dit vlak in de regios Breda? Bel dan Stefan Schuyleman van het online marketing bureau Marconcepts in Breda. 076-8795088